Anbefalinger for kost 0-6 årige

Et lille barn tredobler sin vægt i løbet af det første leveår og vokser omkring 25 cm i længden. Det stiller store krav til barnets mad og drikke, som skal indeholde energi og næringsstoffer nok, og det er derfor vigtigt at følge anbefalingerne.

  • Anbefalinger for mælk til spædbørn

    Fødevarestyrelsens anbefalinger

    De officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen - Senest opdateret 17. maj 2021

    På Fødevarestyrelsens hjemmeside kan du blive klogere på de officielle kostråd, herunder hvad Fødevarestyrelsen anbefaler vedrørende mælk og mejeriprodukter. 

    Fødevarestyrelsen siger: 

    "For mælk, mælkeprodukter og ost gælder følgende rettesnor for forskellige aldersgrupper: 

      • Børn på 2-5 år: 250 ml mælk eller mælkeprodukt og 10 g ost om dagen (1/2 skive) eller 300 ml mælk eller mælkeprodukt om dagen, hvis du ikke spiser ost.
      • Børn på 6-9 år: 250 ml mælk eller mælkeprodukt og 15 g ost om dagen (3/4 skive) eller 325 ml mælk eller mælkeprodukt om dagen, hvis du ikke spiser ost.
      • Børn fra 10 år samt voksne: 250 ml mælk eller mælkeprodukt og 20 g ost om dagen (1 skive) eller 350 ml mælk og mælkeprodukt om dagen, hvis du ikke spiser ost."

    Du kan læse Fødevarestyrelsens anbefalinger vedrørende mælk og mejeriprodukter her

     

     

     

  • Anbefalinger for fisk

    Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler nu, at børn under tre år ikke får store rovfisk som fx gedde, aborre, tun mm. Det gælder også tun på dåse.

    Årsagen er, at der kan være risiko for, at barnet får for meget kviksølv gennem maden, og et højt indtag af kviksølv kan påvirke hjernens udvikling negativt.

  • Anbefalinger for introduktion af gluten

    Gluten kan introduceres i overgangskosten i 4-6 måneders-alderen fx som en havregrød.

    Majs, ris, hirse, boghvede og quinoa indeholder ikke gluten. Hvede har det højeste glutenindhold, men rug og havre har et lavt glutenindhold.

  • Andre anbefalinger (Ris, rosiner, kanel og honning)

    Ris:

    Hold igen med ris til børn. Ris indeholder grundstoffet arsen, som kan være kræftfremkaldende. Som udgangspunkt er arsen ikke farligere for børn end for voksne. Men da børn spiser mere i forhold til deres lille kropsvægt end voksne, kan deres indtag af arsen blive relativt større end voksnes.

    Rosiner 

    Børn må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder, da de kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende.

    Børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Små børn under 3 år bør ikke spise mere end ca. 50 gram rosiner om ugen, mens større børn kan spise flere rosiner.

    Nitratrige grønsager bør som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af mosen eller retten. Hvis nitratrige grønsager som fx rødbeder eller spinat indgår i mosen eller retten i en større mængde, bør den kun serveres for barnet en gang i mellem, fx med ca. 14 dages mellemrum.

    Kanel og kanelholdigt bagværk bør kun gives i begrænsede mænger til små børn. Kanel indeholder kumarin, der kan give skader på leveren.

    Honning må ikke tilbydes til børn under 1 år, da det kan give botulisme.

  • Anbefalinger om D–vitamin

    D-vitamin anbefaling

    D-vitamin – fra 2 uger til 4 år:

    10 mikrogram (400 IE) D-vitamin dagligt.

    Hvis dit barn får mere end 800 ml erstatning dagligt, med 1,3 μ vitamin D pr. 100 ml eller mere, skal barnet ikke have D-vitamintilskud.

    Hvis dit barn i takt med, at det spiser mere mad, senere drikker mindre end 800 ml modermælkserstatning med 1,3 μ D-vitamin pr. 100 ml eller mere dagligt, skal D-vitamintilskuddet genintroduceres.

     

    Det anbefales at D-vitamin gives som dråber frem til 4 år.

Anbefalinger for kost 6-18 år

For at udvikle sig og trives både fysisk og psykisk kræves en sund og varieret kost. Et godt morgenmåltid med fx havregryn og mælk, en madpakke med varieret indhold og sunde mellemmåltider er vigtig for at bevare energien og koncentrationen i løbet af en lang dag i skole og fritidsordning. Hvis dit barn ikke har den store appetit til morgenmaden, er det godt at sørge for en madpakke til 10-frikvarteret.

  • Mælk

    Vælg de magre mælkeprodukter som skummet-, mini eller kærnemælk.


    ¼-1/2 liter mælkeprodukt er passende i forhold til en sund varieret kost. Så vil der også være plads til at spise 1-2 skiver mager ost eller 1 skive fuldfed ost.

     

  • Kalk

    Et barn på 6-10 år har behov for ca. 600 mg kalk daglig i sin kost


    Et barn på 11-18 år har behov for ca. 900 mg kalk dagligt i sin kost.

     

  • D-vitamin

    Alle børn fra 4 år og alle voksne anbefales at tage et D – vitamintilskud på 5 – 10 mikrogram dagligt i vinterhalvåret.

  • Energidrikke er ikke for børn

    I de ældste klasser kan energidrikke være populære.

    Et forbrug på mere end 2,5 mg. koffein pr. kg legemsvægt dagligt kan være skadeligt for børn og unge og kan give bivirkninger som mavesmerter, hovedpine, uro, irritabilitet, nervøsitet, angst eller søvnløshed.

    Læs mere om energidrikke på Fødevarestyrelsen

Mad Til Sma

"Mad til små"

Bestil Sundhedsstyrelsens bog "Mad til små -fra mælk til familiens mad" og få gode råd om mad til de små...

Madpakkehånd

Alt om kost

Læs mere om kost og se Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger om kost til børn og spædbørn...

Kontakt

Sundhedsplejen

Farum Kulturhus,
Stavnsholtvej 3
3520 Farum
Tlf.: 7216 5695

Sundhedsplejerskerne: har telefontid mellem kl. 8-9

Sekretæren: har telefontid mellem kl. 8-12

E-mail: sundhedsplejerske@furesoe.dk (sikker mail)

 

Del: