Anbefalinger for kost 0-6 årige

Et lille barn tredobler sin vægt i løbet af det første leveår og vokser omkring 25 cm i længden. Det stiller store krav til barnets mad og drikke, som skal indeholde energi og næringsstoffer nok, og det er derfor vigtigt at følge anbefalingerne.

  • Anbefalinger for mælk til spædbørn

    Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn ikke får komælk, men kun modermælk eller modermælkserstatning i hele det første leveår.

    Årsagen er, at komælk har et proteinindhold, der er cirka tre gange så højt som modermælk og et lavt jernindhold. Der er dokumentation for, at for meget protein i spædbørnsalderen har betydning for udviklingen af overvægt senere i livet. Fra 9-månedersalderen kan der gives små mængder komælk i maden - under 100 ml i døgnet.

    Surmælksprodukter af sødmælkstypen (sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk) kan dog gives i små mængder (stigende fra ½ dl til 1 dl) fra 9 måneder, som en del af en varieret overgangskost.

    Tilskudsblandinger kan gives fra 6-måneders alderen, men der er ingen grund til at give tilskudsblandinger i stedet for modermælkserstatning og slet ikke i stedet for modermælk. Barnet har ikke behov for det lidt højere indhold af protein, som tilskudsblandingerne må indeholde. Det er derfor ligeså godt at fortsætte med modermælkserstatning – også efter 6 måneders alderen.

    Produkter med højt proteinindhold, som fx skyr, fromage frais, ymer og ylette, kan tidligst gives, fra barnet er 2 år som en del af en varieret kost.

    Risdrik og havredrik indeholder meget lidt protein og har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Disse produkter kan derfor hverken bruges som erstatning for mælk eller modermælkserstatning. I mindre udstrækning kan havredrik dog bruges i madlavningen til mælkeallergikere, fx i sammenkogte retter eller sovse.

    Sojadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et lavere naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Soja er rig på isoflavoner, som er stoffer med svage østrogenlignende virkninger. Der er usikkerhed om kort- og langtidsvirkningerne af et højt indtag af disse stoffer i den tidlige barndom – både hos drenge og piger.

    Sojadrik kan tidligst anvendes fra 2-års alderen, forudsat at barnet spiser varieret og vokser normalt. Den kan dog i små mængder indgå i madlavningen fra 1-års alderen.

    Plantebaserede drikke kan ikke anvendes som fuldgyldige alternativer til komælk

     

     

     

     

  • Anbefalinger for jerntilskud

    Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke jerntilskud til børn født til tiden i perioden 6-12 måneder.

    Behovet for jern bør fra 6-måneders alderen dækkes af en jernholdig kost med blandt andet kød og fisk.

    Børn født for tidligt skal stadig have jerntilskud. Giv gerne lidt frugt til barnets grød. C-vitaminet i frugten fremmer optagelsen af jern.

  • Anbefalinger for fisk

    Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler nu, at børn under tre år ikke får store rovfisk som fx gedde, aborre, tun mm. Det gælder også tun på dåse.

    Årsagen er, at der kan være risiko for, at barnet får for meget kviksølv gennem maden, og et højt indtag af kviksølv kan påvirke hjernens udvikling negativt.

  • Anbefalinger for introduktion af gluten

    Gluten kan introduceres i overgangskosten i 4-6 måneders-alderen fx som en havregrød.

    Majs, ris, hirse, boghvede og quinoa indeholder ikke gluten. Hvede har det højeste glutenindhold, men rug og havre har et lavt glutenindhold.

  • Andre anbefalinger (Ris, rosiner, kanel og honning)

    Ris:

    Hold igen med ris til børn. Ris indeholder grundstoffet arsen, som kan være kræftfremkaldende. Som udgangspunkt er arsen ikke farligere for børn end for voksne. Men da børn spiser mere i forhold til deres lille kropsvægt end voksne, kan deres indtag af arsen blive relativt større end voksnes.

    Rosiner 

    Børn må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder, da de kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende.

    Børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Små børn under 3 år bør ikke spise mere end ca. 50 gram rosiner om ugen, mens større børn kan spise flere rosiner.

    Nitratrige grønsager bør som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af mosen eller retten. Hvis nitratrige grønsager som fx rødbeder eller spinat indgår i mosen eller retten i en større mængde, bør den kun serveres for barnet en gang i mellem, fx med ca. 14 dages mellemrum.

    Kanel og kanelholdigt bagværk bør kun gives i begrænsede mænger til små børn. Kanel indeholder kumarin, der kan give skader på leveren.

    Honning må ikke tilbydes til børn under 1 år, da det kan give botulisme.

Anbefalinger for kost 6-18 år

For at udvikle sig og trives både fysisk og psykisk kræves en sund og varieret kost. Et godt morgenmåltid med fx havregryn og mælk, en madpakke med varieret indhold og sunde mellemmåltider er vigtig for at bevare energien og koncentrationen i løbet af en lang dag i skole og fritidsordning. Hvis dit barn ikke har den store appetit til morgenmaden, er det godt at sørge for en madpakke til 10-frikvarteret.

  • Mælk

    Vælg de magre mælkeprodukter som skummet-, mini eller kærnemælk.


    ¼-1/2 liter mælkeprodukt er passende i forhold til en sund varieret kost. Så vil der også være plads til at spise 1-2 skiver mager ost eller 1 skive fuldfed ost.

     

  • Kalk

    Et barn på 6-10 år har behov for ca. 600 mg kalk daglig i sin kost


    Et barn på 11-18 år har behov for ca. 900 mg kalk dagligt i sin kost.

     

  • D-vitamin

    Hvis du har mørk hud eller går tildækket på arme og ben om sommeren, får du måske ikke D-vitamin nok.

    Der anbefales et tilskud dagligt på 10 Mikrogram D-vitamin.

  • Energidrikke er ikke for børn

    I de ældste klasser kan energidrikke være populære.

    Et forbrug på mere end 2,5 mg. koffein pr. kg legemsvægt dagligt kan være skadeligt for børn og unge og kan give bivirkninger som mavesmerter, hovedpine, uro, irritabilitet, nervøsitet, angst eller søvnløshed.

    Læs mere om energidrikke på Fødevarestyrelsen

Mad Til Sma

"Mad til små"

Bestil Sundhedsstyrelsens bog "Mad til små -fra mælk til familiens mad" og få gode råd om mad til de små...

Madpakkehånd

Alt om kost

Læs mere om kost og se Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger om kost til børn og spædbørn...

Kontakt

Sundhedsplejen

Farum Kulturhus,
Stavnsholtvej 3
3520 Farum
Tlf.: 7216 5695

E-mail:sundhedsplejerske@furesoe.dk (sikker mail)

Del: