Børnehænder i sanden

Rygestop

Rygestop
Rygestop overvejes af hver anden ryger
Et rygestop lykkes bedst, hvis du forbereder dig og involverer andre.
For nogle lykkes det at stoppe uden professionel hjælp - også for dem betyder det meget med opbakning fra omgivelserne.
Andre benytter forskellige former for vejledning.

Forberedelse øger din chance for at blive røgfri - og for at forblive røgfri.
  • Beslut dig for en stopdato: Den første dag, hvor du ikke ryger.
  • Forbered dig på de svære situationer på forhånd. Når rygetrangen først er der, kniber det ofte med kreativiteten.
  • Lav en liste: I stedet for at ryge vil jeg gå tur, tage trappen et par gange, spise gulerødder, drikke vand, male, grave have, spise lakridser, bruge en plastikcigaret etc.


5 øvelser du selv kan lave
Øvelserne kan bl.a. være med til at gøre dig bevidst om dine rygevaner og hjælpe dig godt gennem rygestoppet. Print øvelserne ud og udfyld med dine egne mål, overvejelser m.m. De 5 øvelser hedder:

  • I stedet for at ryge
  • Dine grunde til at ryge og til at stoppe
  • Dine rygevaner
  • Nye vaner
  • Belønninger

Ros og belønning
Spar de penge op, som du ikke ryger for. Planlæg nogle lækre belønninger, du kan købe: en cd, en biograftur, en middag, eller måske noget, du ønsker dig til hjemmet. Sørg for at rose og belønne dig selv og fejre dine sejre. Du fortjener det som røgfri!

Læs mere på www.liv.dk. Se også gode råd til rygestop på www.cancer.dk.

Furesø kommune har 3 sundhedsplejersker der er uddannet som rygestopinstruktører. De kan undervise i rygestop på skole og i fritidsordninger.

Sidst opdateret 05. juli 2016

» Kontakt

Sundhedsplejen Furesø

Farum Kulturhus
Stavnsholtvej 3
3520 Farum
Tlf.: 72 35 56 95
Sundhedsplejerske@furesoe.dk
(Sikker postkasse)

 

Åbningstider:

Kontakt en sundhedsplejerske
mandag til fredag kl. 8-9
Kontakt kontoret 
mandag til fredag kl. 8-12